fredag den 7. september 2012

Dryp dryp....

Lad mig fortælle jer en historie...

Den handler om en lille dreng med en evne til at savle et helt hav!

Det startede med lidt dryp, derefter en rislen og til sidst en syndflod. Og den eneste måde syndfloden kunne stoppes var, at suge, suge og så suge lidt mere. Og til dette formål, skulle der bruges masser af klæde. Af den gode slags. Men den lille fyr var ikke meget for at have håndklæder viklet om halsen og hans mor var ikke meget for at vise ham frem med et sådant.
Derfor måtte der tænkes kreativt. Hvad var moden indenfor savl-opsamling mon?

Moderen klippede, syede og sprættede op. I en uendelighed. Indtil en dag, hvor poden blev iført en ny kreation kaldet en savlesmæk! SÅ var lykken gjort. Og syndfloden kunne nu begrænses.

EJ! Spøg til side.

Vi ved vist alle, at med små mennesker kommer store mængder savl. Og savlesmække kan være en bekostelig affære. Så jeg lavede/laver mine egne. I jersey der matcher det hjemmesyede tøj som regel.

Først en "plain" savlesmæk som jeg som regel laver i 2 lag jersey, syet sammen, vrang mod vrang, på overlockeren (eller med en bred zig-zag søm) og monterer med trykknapper.



Dernæst en såkaldt tørklædesmæk. Bagsiden syr jeg som regel i microfleece eller jersey og forsiden i let jersey eller fast bomuld. Jeg syr smækken sammen ret mod ret, vender den og laver en stikning rundt langs kanten. Smækken lukkes med trykknapper.
Bemærk at forsiden er større end bagsiden. Der skal laves to læg i halsåbningen på forsidestoffet. Det er nemmest at gøre ved, at smækken sys sammen ret mod ret, undtagen i rundingen ved halsen. Her vendes smækken og læg kan laves når smækken stikkes sammen i kanten.


God fornøjelse

1 kommentar:

  1. hvis der ønskes mere suge evne i savlekluden, kan man med fordel klippe et gammelt eller nyt håndklæde i samme form og sy dem sammen. Skal det være den fine udgave kan man sy skråbånd på også

    SvarSlet